Articles in Journals

Lucy Lippard: Groups

in: Camera Austria International 147, Sept. 2019, pp. 49-52.

With permission of Lucy R. Lippard, I restaged her exhibition Groups (1969) in 2019 as a magazine exhibition on the pages of the art magazine Camera Austria International and at the Vienna Art Book Fair. This article explains the historical background and was accompanied by the magazine exhibition Re:Groups with newly commissioned works based on Lippard’s 1969 instructions (more info).

Auszug:

“Im November 1969 organisierte die amerikanische Kunstkritikerin Lucy R. Lippard in der Galerie der New Yorker School of Visual Arts eine kleine Ausstellung mit seriellen Foto-Text-Arbeiten. Ihr Titel »Groups« verweist auf das Motiv der rund zwanzig ausgestellten Beiträge: Lippard hatte die Künstler*innen im Vorfeld gebeten, eine Woche lang jeden Tag ein Foto einer Gruppe von Menschen in ähnlicher Anordnung aufzunehmen und diese Bilder anschließend genau zu beschreiben. Wenige Monate später, im März 1970, präsentierte sie die Hälfte der Beiträge noch einmal als »Magazinausstellung« in der britischen Zeitschrift Studio International. Es war das erste Projekt dieser Art in einem Mainstream-Kunstmagazin und erinnert exemplarisch an den Versuch einer neuen Gene-ration unabhängiger Kurator*innen, die etablierten Institutionen des Kunstsystems zu umgehen und durch alternative Praktiken des Ausstellens Kunst einem möglichst großen Publikum zugänglich zu machen.”

Excerpt:

“In November 1969, the American art critic Lucy R. Lippard organized a small exhibition with serial photo-text works in the gallery of the School of Visual Arts in New York. The title she gave it, “Groups,” is a reference to the motif of the approximately twenty works shown: prior to the exhibit, Lippard had asked the artists to take one photograph each day for a week of a group of people in a similar arrangement and to then describe these images in detail. A few months later, in March of 1970, she presented half the works again in the form of a “magazine exhibition” in the British journal Studio International. It brings to mind by way of example efforts among the new generation of independent curators to bypass the established institutions of the art system and, through alternative exhibition practices, to make art accessible to the largest audience possible.”